KIRMIZI SAPLI YEŞİL ÇİÇEK
Bir küçücük oğlancık
birgün okula başlamış,
Pek mi pek akıllıymış,
Okulu da pek büyükmüş.
Ama akıllı çocuk
sınıfına dışarıdan
Kestirme bir yol
bulmuş,
Buna çok sevinmiş.
Artık okul ona
kocaman görünmüyormuş.
Bir zaman sonra bir
sabah
Öğretmen demiş ki;
Bugün resim yapacağız.
"Ne güzel"
demiş çocuk
Resim yapmasını çok
severmiş
Her türlüsünü de
yaparmış:
Aslanlar, kaplanlar,
Tavuklar, inekler,
Trenler, gemiler.
Mum boyalarını çıkarmış
Ve çizmeye başlamış
Ama öğretmen
"Durun" demiş
"Henüz
başlamayın!"
Ve herkes hazır olana
kadar beklemiş
"Şimdi"
demiş öğretmen,
"Çiçek çizmesini
öğreneceğiz
"İyi" demiş
çocuk.
Çiçek çizmeyi çok
severmiş.
Ve pek güzellerini
yapmaya başlamış
Pembe, mavi, portakal
mum boyalarıyla
Ama öğretmen
"durun" demiş.
Size nasıl
yapılacağını göstereceğim.
Yeşil saplı kırmızı
bir çiçek çizmiş.
"İşte"
demiş öğretmen.
"Şimdi
başlayabilirsiniz"
Küçük çocuk bir
öğretmenin resmine bakmış
Bir de kendininkine
Kendininkini daha bir
sevmiş
Ama bunu söyleyememiş
Kağıdını çevirip
Öğretmeninki gibi
Yeşil saplı kırmızı
bir çiçek çizmiş
Bir başka gün
Küçük çocuk dışarıdan
sınıfa açılan kapıyı
Becerdiğinde tam bir
başına açmayı
Şöyle demiş öğretmen:
"Bugün çamurdan
bir şey yapacağız"
"Ne iyi"
demiş çocuk
Çamurla oynamayı çok
severmiş
Her şeyi yapabilirmiş
onunla
Yılanlar, kardan
adamlar,
Filler, fareler,
Arabalar, kamyonlar
Başlamış çamuru
Yoğurup sıkıştırmaya
Ama öğretmen demiş:
"Durun! Daha
başlamayın"
Ve beklemiş hazır
olmasını herkesin
Ve çok geçmeden
Küçük çocuk öğrenmiş
beklemeyi
İzlemeyi,
Ve herşeyi öğretmen
gibi yapmayı
Ve çok geçmeden
Başlamış
kendiliğinden hiçbir şey yapmamaya
Ama birden bire
Küçük çocuk ve ailesi
Taşınıvermişler başka
bir eve,
Başka bir şehirde,
Ve çocuk gitmiş başka
bir okula.
Bu okul daha büyükmüş
Öbüründen.
Kestirme yolu da
yokmuş dışarıdan
Büyük basamakları
çıkmak
Ve uzun koridorları
geçmek
Gerekmiş sınıfa kadar.
Ve daha ilk gün
Demiş ki öğretmen
"Şimdi resim
yapacağız"
"Güzel"
demiş çocuk,
Ve beklemiş öğretmenin
Ne yapacağını
söylemesini
Ancak öğretmen bir
şey söylemeden
Başlamış dolaşmaya
Küçük çocuğa gelince
durmuş
Sormuş "Resim
yapmak istemiyor musun?"
"İstiyorum",
demiş çocuk.
"Ne yapacağız?"
"Ne
istersen" demiş öğretmen
"İstediğim renk
mi?" diye sormuş çocuk
"İstediğin
renk," demiş öğretmen
"Herkes aynı
resmi yaparsa
Ve aynı renkleri
kullanırsa
Kimin neyi yaptığını
Ve neyin ne olduğunu
nasıl anlarım ben?"
"Bilmem"
demiş çocuk.
Ve başlamış çizmeye
Yeşil saplı kırmızı
bir çiçeği
Helen Buckley (Çeviri
J. Onur)
Benim en sevdiğim şiirlerden birisidir. Duyduğumda "Aaa çatı hiç mavi olur mu?", "Kızım sen hiç görmüyor musun kiraz kırmızı olur." sözleri, yanında ne renge boyayacağımı gösteren boyama kitapları, annemden araba çizmesini istediğimde hep kırmızı ayrıntısız bir vosvos çizdiği aklıma geldi. Şimdi bu şiirdeki kadar net bir şekilde engellenmese de özellikle ülkemizde yaratıcılığın hala engellendiğini söylemek yanlış olmaz.
Bu tip olaylar çocuğun sadece yaratıcılığını değil, kendine güven duygusunu, çocuğun kendi kendine karar verebilme, kendini özgürce ifade edebilme, kendi başına sorumluluk alabilme ve yerine getirebilme becerilerini, farklılıklara ve başkalarının farklı görüşlerine saygılı olmasını da engellemiş olur.
Bu nedenle çocukların sadece yaratıcı düşünmelerini engellemekle kalmayıp aynı zaman da desteklemeli, bedensel ve zihinsel gelişimlerinin yanında, sosyal-duygusal gelişiminin, benlik gelişiminin, yaratıcılık gelişiminin de desteklenmesi gerekildiği unutulmamalıdır.
Bunun için çocuğu bir modelin aynısını yapmaya zorlamamalı, çocuğun farklı fikirleri desteklenmeli, söyledikleri ile alay edilmemeli,mükemmellik beklenmemeli, aşırı eleştirici ve otoriter tutumdan kaçınılmalı, kendini güvende hissedeceği ve düşüncelerini ifade edebileceği ortam sağlanmalı, bir işi başarması için cesaretlendirilmeli, yaratıcı fikirleri pekiştirilmelidir.
Bu nedenle çocukların sadece yaratıcı düşünmelerini engellemekle kalmayıp aynı zaman da desteklemeli, bedensel ve zihinsel gelişimlerinin yanında, sosyal-duygusal gelişiminin, benlik gelişiminin, yaratıcılık gelişiminin de desteklenmesi gerekildiği unutulmamalıdır.
Bunun için çocuğu bir modelin aynısını yapmaya zorlamamalı, çocuğun farklı fikirleri desteklenmeli, söyledikleri ile alay edilmemeli,mükemmellik beklenmemeli, aşırı eleştirici ve otoriter tutumdan kaçınılmalı, kendini güvende hissedeceği ve düşüncelerini ifade edebileceği ortam sağlanmalı, bir işi başarması için cesaretlendirilmeli, yaratıcı fikirleri pekiştirilmelidir.
Can Yücel Sevdiğin Kadar Sevilirsin Şiiri
YanıtlaSilYerin seni çektiği kadar ağırsın
Kanatların çırpındığı kadar hafif…
Kalbinin attığı kadar canlısın
Gözlerinin uzağı gördüğü kadar genç…
Sevdiklerin kadar iyisin
Nefret ettiklerin kadar kötü..
Ne renk olursa olsun kaşın gözün
Karşındakinin gördüğüdür rengin..
Yaşadıklarını kar sayma:
Yaşadığın kadar yakınsın sonuna
Ne kadar yaşarsan yaşa,
Sevdiğin kadardır ömrün..
Gülebildiğin kadar mutlusun
Üzülme bil ki ağladığın kadar güleceksin
Sakın bitti sanma her şeyi,
Sevdiğin kadar sevileceksin.
Güneşin doğuşundadır doğanın sana verdiği değer
Ve karşındakine değer verdiğin kadar insansın
Bir gün yalan söyleyeceksen eğer
Bırak karşındaki sana güvendiği kadar inansın.
Ay ışığındadır sevgiliye duyulan hasret
Ve sevgiline hasret kaldığın kadar ona yakınsın
Unutma yagmurun yağdığı kadar ıslaksın
Güneşin seni ısıttığı kadar sıcak.
Kendini yalnız hissetiğin kadar yalnızsın
Ve güçlü hissettiğin kadar güçlü.
Kendini güzel hissettiğin kadar güzelsin..
İşte budur hayat!
işte budur yaşamak
Bunu hatırladığın kadar yaşarsın
Bunu unuttuğunda aldığın her nefes kadar üşürsün
Ve karşındakini unuttuğun kadar çabuk unutulursun
Çiçek sulandığı kadar güzeldir
Kuşlar ötebildiği kadar sevimli
Bebek ağladığı kadar bebektir
Ve herşeyi öğrendiğin kadar bilirsin bunu da öğren,
Sevdiğin
Kadar
Sevilirsin…
Can Yücel Sevdiğin Kadar Sevilirsin Şiiri