İncelenen Kitabın Bilgileri:
Adı: Mızmız Mırnav Oyun Parkında
Yazarı: Ayla Çınaroğlu
Resimleyeni: Mustafa Delioğlu
Yayınevi: Uçanbalık Yayınları
Birinci Basım: Mart 2013
Sayfa Sayısı: 36
Boyutu: 14.0x20.0
Kağıt Türü: Kuşe
Kitabın Konusu: Mızmız Mırnav’ın yeni açılan parka izinsiz gitmemesi ve sözünde durması.
Kitabın Kahramanları
Mızmız Mırnav: Kitabın baş karamanıdır. İsminin mızmız olmasına karşın sorumluluklarını bilmesi ve sözünde durmasıyla dikkat çekmektedir.
Mırnoş ve Mırnış: Kitaptaki ikiz kardeşlerdir. Mızmız Mırvav’ın okul arkadaşlarıdır aynı zamanda Mızmız Mırnav’ın evini üst sokağında otururlar. Başta sorumsuzca davransalarda daha sonra pişman olurlar.
Mızmız Mırnav’ın Annesi: Anlayışlı bir annedir.
Kitabın Özeti:
Mızmız, Mırnış ve Mırnoş, Mırnış ve Mırnoşların sokağının öteki ucunda açılan yeni parka bakmaya giderler. Mırnış ve Mırnoş parkı görünce kendilerini oynamaktan alıkoyamaz fakat Mızmız annesinin onu merak edeceğini düşünerek eve gider. Ama sözleşirler ertesi gün parkta buluşacaklardır.
Ertesi sabah hava yağmurludur ve Mızmız’ın annesi bu havada parka gidemeyeceklerini söylesede Mızmız verdiği sözü tutması gerektiğini söyler ve parka giderler. Ama parkta kimse yoktur.
Pazartesi günü okulda Mızmız onlara neden gelmediklerini ve neden üzgün göründüklerini sorduğunda Mızmız, Mırnış ve Mırnoş’un o gün eve geç kaldıkları için annelerinin onlara bir hafta parka gitmeme cezası verdiğini öğrenir.
Kitabın Okul Öncesi Eğitim Amaçlarına Yönelik Katkısı:
Sözünde durma, kuralları tanıma ve uyma becerilerini kazandırmaya yardımcı olur.
Kahramanın yağmurlu havada yağmurluk ve botlarıyla evden çıkması, parkta oynayamaması; çocuklara hava şartlarına göre giyinme ve değişen durumlara uyum sağlama davranışlarını destekler.
Kitap aynı zamanda arkadaşlık ilişkilerine de değindiği için sosyal ilişkilerin gelimesine katkıda bulunur.
Değerlendirme:
Kitabı ilk elimize aldığımızda kapak sade aynı zamanda çocukların ilgisini çekebilecek şekilde düzenlenmiştir. Kitabın kapağındaki resim ve kitabın adı uyum sağlamaktadır. Aynı zamanda çocukların gitmekten zevk aldıkları oyun parkının kalın kitap kapağına resmedilmesi iyi bir izlem bırakmaktadır.
Kitabın konusu okul öncesi çocukları için uygundur. Hikayenin geçtiği ortamlar (okul, oyun parkı, ev, sokak) çocukların çoğunlukla içinde bulunduğu ortamlar olduğu için çocuklar kolaylıkla özdeşim kurabilirler. Ancak yaratıcılık konusunda eksiktir. Kitabın konusu çocuklara uygun olsada konular ilgi çekici biçimde, eğlendirici ve yeterince düşündürücü şekilde sunumamıştır.
Kitapta okul öncesi çocukları için fazla bileşik cümle kullanılmıştır. Bileşik cümleler iki cümle halinde verilseydi dilde açıklık ve netlik sağlanabilirdi. Ayrıca kitaptaki cümleler basit yapılı olmalı ve doğru cümleler kurulmalıydı. (Örneğin; sekizinci sayfadaki “Ah, ben bayılırım salıncakta sallanmayı, dedi.” cümlesi yerine “Ben salıncakta sallanmaya bayılırım, dedi.” cümlesi kullanılmalıydı.)
Kitabın son sayfasındaki “Annem bize bir hafta oyun parkına gitmeme cezası verdi.” cümlesi eğitsel olarak ele alındığında Piaget’in dışa bağlı ahlak döneminde olan çocuklar için cümle içerisinde “ceza” kelimesinin kullanılması uygun değildir. Çocuk bu dönemde bir şeyleri cezadan kaçmak ya da ödüle ulaşmak için yapmaktadır. Ceza kelimesinin cümle içerisinde kullanılması bu eğilimin değiştirilmesini, geliştirilmesini desteklememektedir.
Kitapta bol bol diyaloglara yer verilmiştir. Bu nedenle kitap kolay şekilde dramatize edilebilinir. Fakat diyalogların sık kullanılması nedeniyle “dedi” kelimesi arka arkaya çok fazla tekrar edilmiştir.
Kahramanların isimleri birbirlerine karışacak niteliktedir. (Mızmız Mırnav, Mırnış, Mırnoş) Ayrıca kitap; “Mızmızlık yapmak da işe yarıyor demek.” diye bitmektedir. Bu cümle aslında kitabın ana karakteri olan Mızmız gibi davranmanın iyi olacağını anlatmak istesede mızmız kelimesinin gerçek anlamından dolayı kafa karışıklığı yaratmaktadır. Bu da kitabı açık ve net anlatımdan uzaklaştırmaktadır.
Kitabın sayfalarındaki resimler ve metinler örtüşmektedir. Ancak okuma yazma bilmeyen okul öncesi çocukları için kitap, resimlerden olay örgüsü kavranabilinecek, resimlere bakarak hikayeyi metinlerde anlatılana benzer olarak anlatabilinecek nitelikte değildir. Kitapta karakterler renkli ve ayrıntılı olarak çizilsede resimleyen çoğu sayfada karakterlerin yürüdükleri zemini boş bırakmıştır. Bu özellikle onuncu ve onbirinci sayfalarda da görüleceği gibi karakterler sokakta yürüyormuş gibi değilde evlerin, ağaçların üzerinde uçarak yürüyormuş gibi görülmektedir. Resimler daha sanatsal ve estetik olabilirdi. Kullanılan boyama tekniği nedeniyle renkler birbirine karışmış, karmaşık bir görüntü oluşmuştur.
Kitabı kullanış açısından değerlendirirsek, kuşe kağıt kullanılarak yıpranma süresi uzatılmıştır. Kitap kolaylıkla katlanabilir ve yapıştırılarak değil zımbalanarak birleştirildiğinden dağılmaz. Öğretmenin kalabalık bir sınıfa bu hikayeyi okuyacağını düşünürsek, her çocuğun kitabı net olarak göremeyeceği kadar küçük olduğu ortaya çıkmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder